יום רביעי, יולי 22, 2020

איך לבנות - BUSY BOARD/לוח פעילות לבד ובקלות

נתעלם מזה שעברו 3 שנים, נולד לי ילד נוסף, עברנו דירה ועיר. החלפתי עבודות , הותקפנו על ידי קורונה. 
את הפוסט הזה כתבתי כבר לפני שנתיים. ואולי זאת נקודת פתיחה לחזרה לכתיבה. אמנם עבר לא מעט זמן מאז שעשיתי משהו יצירתי, אבל כרגע יש לי מוזה להתחיל סוף סוף לעצב את הבית החדש. 
אשמח לדעת האם מעניין אותכם לראות איזה שידרוגים בבית החדש אני עושה בעצמי

זהו פרוייקט מעולה לימים הקורונה העליזים. יצירתי ומרגש להורים,  חינוכי ומפתח לילדים,  מתאים גם בבידוד.
אז בוא נעשה משהו יחד.  כמובן שאם עשיתן משהו בסגנון שתפו אותי- שילחו לי תמונה או תעלו בדף הבלוג שלי .. אני סקרנית מאוד..

לפני המון המון שנים התחלתי לבנות BUSY BOARD - לוח פעילות/לוח תעסוקה  , עוד בימים ההם בהם עדיין אף אחד  בישראל לא הכיר את הקונספט. באותם זמנים זאת היתה התגלות בשבילי וכל כך רציתי שיהיה כזה לריקי (הרי  את הילדים עשיתי בשביל לעשות להם צעצועים :) ,זה נראה לי מקסים ומפתח.

אז מה בעצם זה BUSY BOARD?

נכון שלא מעט פעמים קניתן/קיבלתן מתנות יקרות,  ובסוף מה שמעניין את הבייבי שלכם זה  העטיפה שלהן, או המתג של נורה או שלט הטלויזיה או בקבוק מים ריק? לוח פעילות מרכז את כל האלמנטים המרתקים האלו במקום אחד, בסביבה מוגנת. זה לוח אליו מורכבים אלמנטים מחיי היום יום שלנו .  .רצוי דברים המלמדים מיומנויות שימושיות כמו מתגים, סוגרים, בריחים וחוטי משיכה. הרעיון בא משיטת מנטיסיאורי אשר אומרת שכבר מגיל קטן צריך להנחיל בילד יכולת לפעילות עצמאית- לכן חשוב שלכל פעולה בלוח צריכה להיות תוצאה מספקת- המתג מדליק אור, הבריח על הדלת פותח תמונה סודית וכו'.  בין היתר,  כל ההתעסקות בדברים האלו גם משפרת את המוטוריקה העדינה.

שעות על גבי שעות למדתי וחקרתי  איזה עוד אפשרויות אני יכולה לחבר ללוח שלי, הזמנתי לוח עץ מהנגר, התחלתי לאסוף ולקנות אלמנטים  התפתחותיים. ואז, כרגיל, במקום לעשות את זה, התחלתי לחקור איך לעשות את  זה יותר טוב. ואז  היה חסר לי בורג בדיוק בגודל שרציתי, ואז המחבר לא היה מתאים, ואז לא הייתי סגורה על הידית של הדלת...,  ואז נהיה חסר לי זמן, חסרה החלטיות,  והילדה שלי גדלה מידי בשביל דברים האלו. כך הפרוייקט נעצר ולא יצא לפועל .

למזלי נולד לי  תומר (כן כן אם לא ידעתם לאן נעלמתי.. טוב זאת לא באמת תירוץ לגיטימי)  החלטתי שהפעם אני אסיים את הלוח למרות ששנתיים של מחשבות בעניין הגדילו  את נפח הרצונות שלי  ביחס לתוכנית המקורית.. החלטתי שהפעם אני רוצה שהלוח גם יעמוד אנכית אז מיד הזמנתי עוד לוח זהה כך שאוכל לחבר אותם.

עם כל החלטיות, עדיין לקח לי כמה חודשים להשתחרר ולהתחיל להרכיב אותו.
אחד החששות והאתגרים היה לעשות את הלוח כמה שיותר בטיחותי . רוב האלמנטים מוברגים  חזק  מאוד (לא פעם ראיתי אנשים שמחברים אלמנטים ע"י דבק חם ,  מבחינתי זאת לא אופציה בכלל-בטיחות מעל הכל!)

והנה הוא מוכן , עד כמה  שמשהו שכל הזמן משתנה יכול להיות מוכן. הרי זה לוח מודולרי אשרישתנה יחד עם ההתפתחות המוטורית של ילדיי. 

אז מה צריכים כדי להכין לוח פעילות?  

הלוח הבסיסי יכול להיות כל לוח עץ שאפשר לחבר סתם לקיר או לעשות כזה שעומד מעצמו , כמו במקרה שלי. 

יש אין ספור דברים שאפשר לחבר ללוח אבל היו לי כמה קוים מנחים בהרכבת לוח:
1.הדברים צריכים להיות קשורים. למשל לא סתם לתלות מנעולף הוא צריך להפעיל איזה פעולה- למשל לפתוח דלת.
2.  לחבר את כל האביזרים  באופן הכי בטיחותי שיש. ללא דבק חם- הכל חובר על ידי ברגים.

היה לי אין סוף רעיונות מה אפשר לחבר ויכולתי לעשות קיר שלם, אבל בסוף צריך לחתוך ולעשות ולא רק לתכנן- תמיד אפשר להוסיף בעתיד. 


מתחילים בפשיטה על ארונות בבית, מחסנים אצל הסבים ורהיטים מתפרקים שמישהו זרק לרחוב  (הרעיון הבסיסי  היה להשתמש בכמה שיותר שטויות שאגרתי כבר ואז להשלים  מה שחסר מכל  מיני חנויות )


לאחר מכן כל הממצאים מבריגים וחברים ללוח ע"י ברגים. בצורה רנדומלית אך אסטטית . אני כמובן בחרתי לא להשתמש בצבעוניות עזה . אפילו את הלוח עץ לא צבעתי כי אני אוהבת צבע עץ טבעי (לוח נצבע רק בלקה מט שקופה) . 2 פלטור עץ אני חיברתי ע" ידי צירים ובשני צדדים יש בריח וו הכי פשוט.
וזהו כמה פשוט ככה מהמם.  רק 3 שנות תיכנון ויומיים ביצוע יש לכם עמדת תעסוקה מושלמת. 
(מקווה שיקח לכם קצת פחות זמן)



אז מה יש  על הביזי בורד של תומר :

(מצרפת קישורים לאליאקספרס אם הבית שלכם לא מלא בזבל תעסוקתי (כמו שלי) .ולא בא לכם להסתובב בטמבוריה או מקס סטוק)
  1. מנורה שנדלקת בלחיצה עליה (או כאן)
  2. מראות עגולות - מראת עזר לנהג בגדלים שונים (לרכוש כאן)
  3. דיסקית עץ מסתובבת עם ידית מחרוז עץ
  4.  דלת נסגרת ע"י  בריח וו עם ידית.  כאשר פותחים את הדלת רואים תמונה שלי ושל לנתי מפורים.
  5. חרוזי שיקשוק על מוט.
  6. ידית שאפשר לתלות עליה כל דבר
  7. שרשרת בריח 
  8. כדור- רעשן סרוג על חוט שאפשר למשוך אותו
  9. לחצני מספרים מטלפון ישן - גם מלמד ספרות
  10. דלת נוספת סגורה ע"י בריח חיצוני על צירים פנימיים
  11. ריץ'- רץ'
  12. גלגל מסתובב
  13. תיק קטן עם סקוץ. אפשר להחביא בו כל מיני חפצים

רכיבים אופציונליים שאפשר לחבר בנוסף:
  1. מנעולים עם מנגנונים נוספים.
  2. שרשראות 
  3. חרוזי וטבעות עץ 
  4. מחשבון קטן
  5. פעמונים או פעמון גדול 
  6. פקק אמבטיה עם שרשרת
  7. בגדול כל דבר שתמצאו במגירת הבלגן במחסן: מנעולים, צירים, ידיות, מחזיקי מפתחות.

איזה דברים אתן הייתן שמות על לוח פעילות שיתאימו לילדים בוגרים יותר? אשמח לרעיונות. 

אמנם הפוסט הזה נכתב לפני כמה שנים, אבל הרגשתי שאני צריכה לסגור את המעגל ולהוציא אותו. אז תודה לקורונה! 
נשתמע שוב, בתקווה בקרוב. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה